تاریخچه انواع سکه طلا در ایران

انواع سکه طلا

بازار سکه بازاری داغ و پرهیاهو

بازار سکه طلا این روزها بازار داغی است که طرفداران خاص خود را پیدا کرده و به همین دلیل، شما بهتر است که با انواع سکه طلا و تاریخچه طلا در ایران آشنایی حداقل سطحی داشته باشید، تا این قدرت را داشته باشید که به آسانی در این بازار به فعالیت بپردازید؛

چرا که سکه های طلا به راحتی می‌توانند با یک برنامه‌ریزی صحیح سرمایه شما را چند برابر کنند. البته نکته حائز اهمیت توجه به این نکته است، که شما باید دقت داشته باشیدکه بازار سکه نیز مثل هر بازار دیگری همانند دلار و مسکن حساسیت‌ها و شرایط ریسک‌پذیر خود را دارد و با شناخت بهتر تاریخچه طلا در ایران می توانید در بازار فوق به درستی سرمایه گذاری نمایید.

به همین خاطر، آشنایی با بازار سکه طلا باعث خواهد شد تا شما همیشه برگ برنده را در دست داشته باشید.

توصیه ما به شما عزیزان این است که در این بین، با انواع سكه های بهار آزادی در بازار نیز آشنا شوید و بدانید چند نوع سکه طلا داریم تا قادر باشید بازار ایران را با توجه به شرایط خاص آن به بهترین شکل ممکن برای خرید و یا فروش سکه طلا برآورد کنید؛ چراکه شناخت شرایط باعث می‌شود تا افراد بتوانند به راحتی در این بازار پیروز شده و به سرمایه مورد نظر خود هرچه سریع‌تر دست یابند. در مطلب مذکور ما به راهنمای خرید سکه طلا پرداخته ایم.
سکه طلا همواره به عنوان یک دارایی ضد تورمی در سال های مختلف مورد توجه فعالان اقتصادی بوده است، در سال های اخیر با توجه به تورم افسار گسیخته  که بر کشور سایه افکنده این موضوع تشدید شده است.
مسئله اساس در مورد خرید سکه اصل بودن آن تولید سال آن است در ادامه مطلب به این موضوعات خواهیم پرداخت و سعی می کنیم با شفاف سازی دقیق و کامل راه خرید مطمئن سکه را به شما نشان دهیم. سعی کردیم عکس سکه طلا را نیز به صورت های مختلف برای شفافیت بیشتر موضوع برای شما در متن بگنجانیم حتما عکس ها و مطالب مطرح شده در مورد آنها را نیز به دقت بخوانید.

انواع سکه بهار آزادی در بازار

تاریخچه کامل انواع سکه طلا در ایران

تاریخچه بدون اغراق باعث می‌شود که انسان به اصالت و ریشه اصلی یک امر پی ببرد و در این میان، انواع سکه طلا به واسطه تاریخچه و قدمت بالای خود این نکته را یادآوری می‌کند که ابهت و جذابیت فوق‌العاده‌ای را بتواند از این مسکوک جمهوری اسلامی ایران در نظر بگیرد.

چنانچه به تاریخچه سکه طلا که ارزش و عیاری خاص دارد نگاهی بیاندازیم، بهتر است این گونه شروع کنیم که دوران حکومت داریوش اول مهم‌ترین و بهترین دورانی بوده است که ضرب سکه طلا آغاز شده است.

شما می‌توانید زیباترین و به طور حتم با ارزش ترین سکه‌ها را در دوران حکومت این پادشاه هخامنشی موفق مورد ارزیابی قرار دهید؛چرا که جنس طلای سکه‌های دوران هخامنشی جنسی ناب با وزنی فوق العاده بوده است.

به گونه‌ای که نام دریک را برروی سکه خود نهاده بوده‌اند و این نکته شاید نکته جالبی باشد که تا حدودی با رسیدن به زمان حکومت ناصرالدین شاه عمدتا عیار انواع سكه های گوناگون طلا با تفاوت‌هایی رو به رو شده است. این استاندارد ها هرکدام با معیارهای خاصی وارد بازار اطلاعاتی امروزی شده است.

سکه های طلا

تاریخچه سکه های قدیمی

انسان برای رفع مشکل مبادلات خود شروع به ضرب سکه کرد، در قدیم سکه های مبادلاتی از جنس نقره، طلا و برونز بودند چون دارایی ها به صورت کالا به کالا جا به جا و مبادله می شد، سکه ها به وجود آمدند تا تجارت خیلی راحت تر شود.
اما در آن زمان هم افراد سود جو دست به کار شدند و شروع به تقلب کردند، سکه های خیلی قدیمی شکل دایره ای نا منظم داشتند، افراد به راحتی می توانستند تقلب کنند، بسیاری شروع به ضرب سکه تقلب می کردند بسیاری دیگر هم شروع می کردند به تراشیدن سکه ها.
چون شکل یک دستی نداشت کسی این موضوع را متوجه نمی شد و فقط با وزن کردن سکه بود که می توانستید بفهمید آیا سکه ارزش واقعی خود را دارد یا از ارزش آن کم شد است.
راه کار جالبی به ذهن انسان رسید، آنها کناره های سکه را شیار زدند تا اگر کسی بخواهد وزن سکه را کاهش دهد و آن را بتراشد سکه ظاهر اصلی خود را از دست بدهد.
از آن زمان به بعد سکه ها با شیار زده می شوند تا کسی فکر تقلب از طریق تراشیدن سکه ها نداشته باشد.

فیلتر کد به کد حقوقی به حقیقی شیوه جدید شناسایی- آپدیت 1402
شیار های سکه طلا
شیار های سکه طلا

انواع گوناگون سکه بهار آزادی در بازار

چند نوع سکه طلا داریم ؟سکه طلا به خاطر تفاوت ها و استانداردهای خاصی که دارند با انواع سکه های گوناگونی در بازار سکه مورد استفاده قرار می‌گیرند، که شما ضمن آشنایی با انواع سكه طلا بهتر است بدانید که انواع سكه بهار آزادی در بازار به چه شکلی و چگونه مورد کاربرد قرار می‌گیرد. بنا به اهمیت موضوع ما به راهنمای خرید سکه طلا و انواع آن پرداخته ایم .
پیشنهاد می کنم حتما صفحه دوره ارز دیجیتال رو هم مطالعه کنید، هدیه اون صفحه رو هم دریافت کنید قطعا عالی خواهد بود.

عمدتا شما به واسطه طراحی و قطع می‌توانید سکه‌های بهار آزادی را دسته‌بندی کنید؛ چراکه انواع سكه های طلا قاعدتا در دو مدل طرح قدیم و طرح جدید به راحتی شناسایی و مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما باید طرح قدیم را بین ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ در نظر بگیرید.

ولی طرح جدید که البته به آن امامی نیز می‌گویند، از سال ۱۳۷۰ تا به امروز جزء پرکاربردترین سکه بهار آزادی نامیده می‌شوند اما چنانچه در مورد قطع بخواهید مسائلی را در نظر بگیرید، این نکته را به خاطر بسپارید که شما حتما در هنگام خرید سکه بهار آزادی با این واژه‌ها رو به رو شده‌اید، حال در پاسخ چند نوع سکه طلا داریم موارد به شرح فوق می باشد:

  • یک ربع سکه بهار آزادی
  • نیم سکه بهار آزادی
  • یک سکه بهار آزادی
  • تمام سکه بهار آزادی ( سکه کامل )
  • دو و نیم سکه بهار آزادی
  • پنج سکه بهار آزادی

که به این موارد قطع سکه می‌گویند. البته شاید این نکته برای شما نکته جالبی باشد که شما نیز بدانید سکه پنج بهار آزادی تنها یک بار ضرب شده است و آن یک بار هم، در سال ۱۳۵۸ و تنها به خاطر پیروزی انقلاب اسلامی بوده است،که از آن زمان تا به امروز این سکه دیگر ضرب نشده و مورد استفاده قرار نگرفته است.
راستی یه سری به صفحه دوره ارز دیجیتال بنداز حتما، هم هدیه داریم برات هم این صفحه شگفت زدت میکنه.

سکه دو و نیم بهار آزادی نیز از جمله سکه‌های بهار آزادی است که به آن سکه کامل نیز گفته میشود شما این سکه را باید یک سکه ارزشمند و به قول معروف کمیاب در نظر بگیرید. سکه یک گرمی نیز از جمله سکه‌هایی است که شما می‌توانید در نصف سکه یک ربع بهار آزادی این سکه را خریداری کنید.

خرید و یا فروش سکه طلا

نکات جالب و دانستی در مورد انواع سکه بهار آزادی

انواع سكه طلا این قدرت را دارد که پشتوانه ارزی هر کشور و مملکتی باشد؛ چرا که این قطعه فلزی ارزشمند به راحتی می‌تواند که با جنس، شکل، عیار، وزن و طراحی خود بتواند سبک زندگی مردم را در جامعه به راحتی تغییر دهد بنابراین شناخت تاریخچه طلا در ایران نیز در بازار سکه نقش مهمی را ایفا می کند.

قیمت انواع مختلف سکه طلا به واسطه مشخصات آن‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه تفاوت‌های بسیار کلیدی را شما می‌توانید در وزن و عیار هر کدام به راحتی مشاهده کنید.

صددرصد قیمت هر سکه طلا با توجه به مشخصات آن مشخص می‌گردد و البته بانک مرکزی در هر کشور این اختیار را دارد که برای هر سکه بتواند قیمت خاصی را لحاظ کند.

هم‌چنین نکته جالب در مورد انواع مختلف سکه شباهت هرکدام است، به گونه ای که شما می‌توانید به راحتی سکه نیم بهار آزادی، ربع بهار و تمام بهار آزادی( سکه کامل) را در یک طرح و شکل مشابه مشاهده کنید. که تنها وزن و اندازه این سکه‌ها باعث ساختار متفاوت هرکدام در ارزش‌گذاری شده است.

البته از جمله دانستنی‌های خاص سکه‌های طلا با توجه به این نکته جالب بیان می‌شود که از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۶ عمدتا ضرب هر سکه با انتخاب نام همان سال در پشت سکه مشخص می‌شد اما از سال ۱۳۸۶ تمام سکه‌های طلایی که ضرب می‌شود به نام همین سال را شما می‌توانید در پشت سکه طلا مشاهده کنید.

آموزش اصطلاحات بورس به زبان ساده + فیلم رایگان و pdf

تاریخچه سکه طلا

به استاندارد سکه طلا توجه کنید تا سود کنید

ارزش و سوددهی هر کدام از انواع سکه طلا قدیمی و جدید آن نیز برآورد می‌شود و این نکته را شایسته است که بخاطر بسپارید،سکه‌های طرح جدید(سکه کامل) که به عنوان سکه‌های امامی معروف هستند، عمدتا بازار گرم‌تری دارند؛

چراکه سکه‌های طرح قدیم بسیار کم خرید و فروش می‌شوند و شما نمی‌توانید بازده خوبی را از سکه‌های طرح قدیم انتظار داشته باشید. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که برای سرمایه گذاری پر بازده و سوددهی عالی بازار سکه طلا را نادیده نگیرید؛

لازم به ذکر است شناخت باقی بازارها از جمله بورس و بیت کوین نیز برای سرمایه گذاران خالی از لطف نیست ( برای آشنایی با این مفاهیم می توانید به دو مقاله ابتدایی : اصطلاحات بورس و بیت کوین چیست مراجعه نمایید )

چراکه این بازار همیشه بازار گرم و داغی است، که به هیچ عنوان تب و تاب آن فروکش نمی‌کند و قاعدتا مردم ارزش‌گذاری فوق العاده‌ای را برای سکه‌های طلا قائل می‌شوند اما پیشنهاد ما به شما این است که برای اعتبار بالای یک سکه طلا سعی کنید از سکه‌های بهار آزادی بانکی به لحاظ عیار طلا و وزن آن‌ها که اعتبار بیشتری دارند استفاده کنید.

به این دلیل که بسیار مشاهده شده است بسیاری از سکه‌های طلای غیر بانکی به واسطه عیار و وزن خود استاندارد بالایی نداشته و این‌چنین برای افراد مشکلات خاصی را ایجاد کرده است و سعی کنید همیشه به وزن سکه، شکل سکه و عیار سکه توجه داشته باشید تا بتوانید یک سکه طلای معتبر را خریداری کنید.

با ارزش ترین سکه‌ها

سکه طلا، اصل یا قلابی مسئله این است؟؟

در سال های اخیر با توجه به اینکه به شدت قیمت سکه و طلا بالا رفته است، افرادی سود جو که به هیچ عنوان به نان حلال اعتقاد ندارند به تقلب در فروش سکه روی آورده اند، آنها به راحتی می توانند افراد حتی حرفه ای را گول بزنند و با فروختن یک ورقه نازک طلا به جای سکه پول مفت و حرامی را به جیب بزنند.
آنها سکه هایی را پملپ می کنند که در واقع ورقه ای نازک از طلا با طرح سکه است، و بین آن دو ورقه نازک خالی است و آن را جای سکه طلا به مشتریان می فروشند، پس برای اینکه از این موضوع جلو گیری کنیم باید به کناره های سکه دقت کنیم یعنی همان جایی که خطوط مدرج پشت هم دارد.
اگر خطوط منظم و بی نقص بود سکه مشکلی ندارد و به راحتی می توانید آن را بخرید و در هنگام فروش نیز مشکلی نخواهید داشت. اما اگر خطوط کاملا صاف نبود به اصل بودن سکه شک کنید، بهتر است آن سکه را نخرید و به محلی دیگر برای خرید سکه مراجعه کنید.
سکه ها معمولا پلمپ شده صرافی و یا طلا فروشی هستند و روی پلمپ ها نیز هلوگرام های خود صرافی یا طلا فروشی موجود است، خاطرتان باشد بهتر است از جایی خرید کنید که سابقه خوبی در خرید و فروش طلا و سکه دارد.

نکات کاسبی و معامله سکه طلا

اگر حرفه ای خرید و فروش سکه طلا باشید این نکات برای شما تازگی ندارد اما اگر تازه می خواهید به امر خرید و فروش سکه بپردازید حتما نکات گفته شده را رعایت کنید.

  • سکه با ضرب پایین نخرید حتما ضرب 1386 را خرید کنید، تا در زمان فروش به مشکل نخورید.
  • سکه همواره نسبت به دلار دارای حباب مثبت است، زیرا راحت تر معامله می شود، پس بدانید اکثر مواقع دارید دارایی می خرید که از دلار گران تر است.
  • بیشترین رشد سکه معمولا در ربع سکه اتفاق می افتد، ریسک بزرگ آن اما حباب زیادی است که ربع سکه پیدا می کند.
  • سکه تمام و نیم سکه حباب کمتری دارند، سکه تمام معمولا کمترین رشد و کمترین حباب را دارد اما به دلیل معامله راحت برای افراد مبتدی بسیار مناسب است.
  • در عکس زیر سکه معروف به بانکی با ضرب 1386 را مشاهده می کنید که سکه بدون مشکل و راحت المعامله بازار است.
  • به عکس دقت کنید هلوگرام های درست و دقیق دارد، سکه کاملا شفاف و واضخ است و ناصافی ندارد.
  • خطوط دایره ای دوره مسجد بسیار صاف و تمیز است.
  • گل دسته ها یکی کوتاه تر از دیگری است.
  • شیارهای مدرح اطراف کاملا یک دست و منظم است.
0 تا 100 فیلتر مووینگ اوریج
عکس سکه طلا
عکس سکه طلا
عکس سکه طلا
عکس سکه طلا

سکه پارسیان چیست؟

سکه های پارسیان قطعه ای طلا است که با وزنی مشخص و عیاری مشخص در وزن ها متنوع  که مورد تایید اتحادیه طلا و جواهر و سازمان استاندارد کشور نیز می باشد.

شکل و شمایل این این سکه ها معمولا 6 ضلعی است و با نقش سرباز پارسی ضرب میشود که به دلیل محبوبیت این نقش به اسم سکه پارسیان معروف شده که البته کارخانه جات تولیدی سکه های پارسیان نقش ها و طرح های متنوعی را ضرب میکنن که از لحاظ اعتبار ، نقد شوندگی ،   کیفیت سکه ضرب شده با سکه های نقش پارسیان هیچ تفاوتی ندارند .

سکه  های پارسیان طلا ای  است با کمترین اجرت  مناسب کسانی است که  می خواهند پول های و جریان های درامدی خود را تبدیل به دارایی مطمئن مانند طلا کنند .

سکه طلا پارسیان در ابتدای پیدایش در بازار ایران تنها در عیار مشخص شده  18 عیار (750 – 75% خلوص ) ضرب میشد که با توجه به افزایش تقاضا برای این سکه طلا مدل ها عم از نقش های دیگر مانند شمش های الهه ونوس در عیار های بالاتر 24 عیار هم ضرب می شوند که نقد شوندگی این طلا ها را در همه جای جهان فراهم میکند .

دوره ارز دیجیتال
دوره ارز دیجیتال

عکس انواع سکه

در ذیل عکس انواع سکه طرح قدیم و جدید به همراه سکه پارسیان را مشاهده می کنید:

ac image Yi1547025754a8

سکه پارسیان

different kind of bahar azadi coins5

سکه امامی طرح جدید

unnamed

سکه تمام طرح قدیم

 

وزن سکه بهار آزادی

وزن سکه‌های طلا طرح امامی جدید 8 گرم و 133 سوت دیده می‌شود. سکه‌های طرح قدیم و طرح جدید تفاوتی در وزن و عیار با هم ندارند، اما در بازار اصطلاحا سکه 86 امامی یا طرح جدید را به قیمت بالاتر خرید و فروش می کنند و راحت از دست فروشنده می خرند.

وزن نیمه سکه بهار آزادی هم برابر 4 گرم و 0.066 سوت است و پس از آن هم وزن ربع سکه آزادی با 2 گرم و 0.033 سوت را داریم.

انواع سکه تمام

از نظر طراحی، سکه بهار آزادی به دو نوع سکه طرح قدیم و سکه طرح جدید (امامی) تقسیم می‌شود. بعد از انقلاب اسلامی در ایران تاکنون سکه بهار آزادی به دو شکل ضرب و توزیع شده است. سکه بهار آزادی طرح قدیم که از سال 1358 تا 1370 ضرب می‌گردید، تصویر یک روی سکه طرح قدیم مزین به نام حضرت علی (3 باز تکرار نام حضرت علی) و روی دیگر آن بارگاه امام رضا (ع) همراه با عبارت “نخستین بهار آزادی” است.

سکه طرح جدید یا امامی که از سال 1370 تاکنون در بازار توزیع می‌شود. تنها تفاوت این سکه با سکه طرح قدیم فقط در طرح روی آن و قیمت است. تصویر یک روی این سکه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، امام خمینی (ره) و تصویر روی دیگر این سکه بارگاه امام رضا (ع) است. همچنین سکه طرح جدید قیمت بالاتری نسبت به سکه طرح قدیم دارد.

در بالا عکس انواع سکه برای شما قرار داده شده، مشخص است که در سال های مختلف ضرب های مختلفی در سکه وجود داشته است.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با انواع سکه طلا و همچنین انواع سکه بهار آزادی در بازار آشنا کنیم و در خصوص راهنمای خرید سکه طلا به شما یاری رسانیم؛ چراکه بازار انواع سکه های طلا، بازار بسیار گرمی است که به راحتی می‌تواند مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری افراد به حساب آید و به همین خاطر بهتر است شما با انواع گوناگون سکه آشنا شوید تا بتوانید با توجه به وزن، عیار و شکل آن سود قابل ملاحظه‌ای را به دست آورید.

سوالات متداول :

آیا در بازار سکه شرایط ریسک و ضرر کردن وجود دارد ؟

بازار سکه نیز مثل هر بازار دیگری همانند دلار و مسکن حساسیت‌ها و شرایط ریسک‌پذیر خود را دارد.

در کدام دوره حکومتی ما ناب ترین سکه ها را در ایران استخراج می کردیم ؟

جنس طلای سکه‌های دوران هخامنشی جنسی ناب با وزنی فوق العاده بوده است.

کدام سکه در حال حاضر پرکاربردترین سکه در ایران می باشد ؟

سکه طرح جدید که البته به آن امامی نیز می‌گویند، از سال ۱۳۷۰ تا به امروز جزء پرکاربردترین سکه بهار آزادی نامیده می‌شوند.

 

 
 
 
 
 
مشاهده نسخه PDF مقاله

8 دیدگاه برای “تاریخچه انواع سکه طلا در ایران

  1. نازنین سیرتی گفته:

    سلام
    استاد محترم من از دنبال کنندگان شما در اینستاگرام هستم، این مقاله رو کامل خوندم و برام جالب بود سپاس از مقاله پر محتوا انواع سکه طلا.
    یک سوال دارم:
    آیا الان هم وقت خوبی برای خرید سکه طلا هست در قیمت 17 میلیون تومان؟

    • شهراد صادقی گفته:

      سلام و عرض ادب
      در قیمت فعلی بهتر است اگر می خواهید دارایی ریسک گریز و ضد تورمی بخرید، دلار تهیه کنید هرچند که از عید 1401 ما در اینستاگرام اعلام کردیم که دلار یا سکه تهیه کنید.

    • شهراد صادقی گفته:

      سلام
      چرا دوست عزیز امکانش هست در آپدیت جدید مقاله مطرح خواهیم کرد.
      اما بدانید از طریق بورس کالا و خرید اوراق سکه می توانید به صورت غیر فیزیکی سکه بخرید و از نوسانات ان بهره مند شوید.

  2. fariba bakhshi گفته:

    همانطور که شما در این مطلب اشاره کرده اید تاریخچه طلا در ایران نقش مهمی روی قیمت سکه دارد و بررسی و تحلیل آن امری لازم و ضروری است.

  3. حمید راست کردار گفته:

    با توجه به صعود چشمگیر مبلغ سکه نیاز به مقالات اینچنینی در خصوص راهنمای خرید سکه طلا می باشد ممنون بابت مطالب مفیدتون

    • arash_admin_seo گفته:

      سلام خدمت شما همراه گرامی
      بله ما تلاش کردیم از تاریخچه و انواع سکه طلا در ایران تا راهنمای خرید سکه های طلا در مطلب فوق توضیحات لازم را ارائه دهیم .

  4. jalal hosseini گفته:

    باتشکر از مطلب مفیدتون من فکر میکردم از لحاظ سود در بازار سکه بهتر است سکه ربع خریداری کنم در این مطلب متوجه شدم سکه کامل ارزشمندتر است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
Scan the code