تابلو معاملات

تابلو خوانی چیست ؟

تابلو خوانی چیست ؟ تابلو معاملاتی جایی است که در آن قیمت خرید و فروش، حجم،تعداد خریدار و فروشنده،میزان درصد تغییرات قیمت و … درج می گردد تا معامله گران بتوانند با نگاه به این تابلو  اطلاعات دقیقی از معاملات در آن لحظه بدست بیاروند.

ما در این ویدیو قصد داریم شما را با تابلوی معاملاتی سایت tsetmc آشنا کنیم.

tsetmc سایت شرکت فناوری بورس تهران است و در آن هر روزه از شنبه تا چهارشنبه معاملات سهام، اوراق بهادار، صندوق ها و… انجام می پذیرد و اطلاعات آن درج می شود.

این سایت گزینه ها و امکاناتی دارد که هر فردی که قصد ورود به این بازار را داشته باشد باید با آنها آشنا شود، نحوه کار با سایت را فرا بگیرد.

در اینجا ما امکانات مقدماتی این سایت را به شما توضیح خواهیم داد.

ویدیویی مقدماتی از شناخت تابلو tsetmc

در این ویدیو به بررسی و شناخت قسمت های مختلف سایت Tsetmc.com می پردازیم، سعی بر آن داریم تا اطلاعاتی مقدماتی از تابلوی معاملات را در اختیار مخاطبین محترم قرار دهیم و مخاطبین را با اصطلاحات کلی بورس تهران آشنا کنیم. همچنین در مطالب دیگری همچون مقاله ” اصطلاحات رایج در بورس ” نیز تعریفی جامع تر از این اصلاحات خواهیم داشت.

تابلو خوانی بورس چیست؟

تابلو خوانی بورس در واقع پیدا کردن ارتباطات مستقیم و غیر مستقیم بین داده های روی تابلوی معاملات سهام مختلف است، متغیر هایی مانند حجم روزانه، حجم ماهیانه، تعداد خریداران حقیقی و حقوقی و بسیاری متغیرهای دیگر که از ترکیب این متغیرها ساخته می شوند، این کار به منظور پیدا کردن سر نخ ورود نقدینگی به سهمی خاص مورد بررسی قرار می گیرد.

تا بعد از درک میزان نقدینگی ورودی به یک سهم و پیدا کردن ارتباطات مستقیم یا غیر مستقیم متغیرها، متوجه شویم این سهم برای ورود مناسب است یا خیر. تابلو خوانی در زمان ” پیش گشایش بورس ” نقش بسیار مهمی ایفا می کند و زمانی که شما بتوانید تابلو معاملاتی را به درستی تحلیل نمایید در زمان پیش گشایش مبلغی درست برای خرید و یا فروش خود انتخاب خواهید نمود.

اصول تابلو خوانی ثابت است، اما ارتباطات جدید و متغیرهای جدیدی که به واسطه متغیرهای ثابت ساخته می شوند هر روز در حال افزایش هستند.

تابلو خوانی حرفه ای

برای تابلو خوانی حرفه ای باید بدانیم که جزئیات تابلو و معاملات بسیار مهم است، به طور مثال درک این مسئله که حجم معاملات و تغییرات آن جز متغیر های اساسی تابلو معاملات است در امر تابلوخوانی به شدت تاثیر گذار است.
در بازار بورس عموما قیمت سهام را حقیقی ها بالا می برند لذا حساسیت اکثر تابلو خوان های حرفه ای بیشتر بروی معاملات حقیقی هاست، اما در این میان نباید فراموش کنیم که بخش عمده و اساسی بازار به دست حقوقی ها اداره می شود اما نحوه عملکرد آنها با حقیقی ها کاملا متفاوت است. همچنین با تحلیل تکنیکال شاخص کل می توانیم ابتدا آن را بررسی و سپس به خرید فروش اقدام نمود.

حقیقی ها عموما به دنبال سود گیری در کوتاه مدت هستند و حقوقی ها به دنبال سود گیری از سهام در بلند مدت، این دو دیدگاه باعث می شود تابلو خوانی به دنبال ورودی پول حقیقی ها باشد تا حقوقی ها. در مقاله ” سهام شارپی ” می توانیم با عملکرد سهام ها بیشتر آشنا شوید.

تابلو خوانی حرفه ای مجموعه ای از عوامل را شامل می شود اصول تابلو خوانی حرفه ای  با بررسی حجم معاملات، درک ارتباط خرید حقیقی ها و فروش آنها و عوامل بسیار زیاد دیگری مانند تعداد خریداران و فروشندگان ترکیب می شود، اما برای داشتن کلید طلایی تابلو خوانی تغییر حجم نسبت به یک دوره یک ماهه جز اساسی ترین متغیر های تابلو خوانی است.

ما در سایت شکار روند محصولی تهیه کردیم که تابلوخوانی حرفه ای و اختصاصی به همراه تست های متعدد را به شما هدیه می دهد جهت اطلاعات بیشتر به صفحه استراتژی چریکی بروید و این محصول را کامل مطالعه کنید.

تابلو خوانی پیشرفته

فیلتر پول هوشمند
تابلو خوانی چیست؟

تابلو خوانی پیشرفته در واقع از فیلتر نویسی در سایت tsetmc شروع می شود، یعنی شما با متغیرهایی که در فیلم بالا مشاهده کردید می توانید فیلترهایی تهیه کنید و از طریق آن کل بازار را رصد کنید، در مقاله ای فیلترهایی کاربردی برای شما تهیه کرده ایم که می توانید در لینک زیر آن را مطاله کنید.فیلتر های کاربردی و پول هوشمند 

اما از نظر من این تابلو خوانی به شدت مقدماتی است، زیرا بسیاری از داده های تابلو سابقه ی تاریخی ندارند یا متغیر هایی که از داده های تابلو ایجاد می شوند سابقه ای بیشتر از روزانه در سایت ذخیره شده ندارند.
لذا برای تابلو خوانی حرفه ای و پیشرفته که مهارت تابلو خوانی را به عالی ترین حد به شما خواهد آموخت به شما توصیه می کنم، استراتژی چریکی را حتما مطالعه کنید و فیلم تست آن را نیز ببینید.

تکنیک تابلو خوانی در بورس

یک تکنیک ساده به شما می گویم که اصول تابلو خوانی بر پایه آن گذارده شده است، شما با متغیر حجم و قیمت پایانی به همراه تعداد خریدار و فروشنده می توانید متغیری تولید کنید به نام سرانه خرید یا سرانه فروش.
فرمول این متغیر مهم به شرح زیر است:

قیمت پایانی * حجم خرید شده یا فروخته شده (توسط حقیقی ها یا حقوقی ها)/ تعداد خریداران یا فروشندگان (حقیقی یا حقوقی)

این متغیر به شما امکان می دهد درک کنید هر کد حقیقی یا حقوقی به چه میزان سهم خریده یا فروخته است.
برای راحت تر شدن کار می توانید افزونه وسهام را استفاده کنید، با این افزونه در هر سهم به صورت خودکار سرانه خرید و فروش به شما گزارش می شود جدا از این موضوع امکانات بسیار دیگری دارد که می توانید از آن استفاده کنید، در زیر لینک دانلود افزونه موجود است.

لینک دانلود افزونه برای مرورگر کروم

عکسی از صفحه یک سهم نیز تهیه شده که تفاوت صفحه اصلی tsetmc.com  بدون این افزونه برای شما مشهود خواهد بود. این افزونه روی مرورگر شما نصب می شود.

Capture

م خرید حقیقی همان سرانه خرید هر کد حقیقی است

 

مهارت تابلو خوانی فقط دانستن این نسبت ها نیست، شما هر چقدر هم که می خواهید فیلتر داشته باشید، کافیست بدون استراتژی آن ها را استفاده کنید بهترین فیلتر نیز به شما ضرر خواهد زد.

ما در این مقاله و سری مقالاتی که مرتبط با بازار سرمایه و تابلو معاملاتی آن است سعی می کنیم، مهارت تابلو خوانی مخاطبین را افزایش دهیم، اما مهترین موضوع این است که شما بتوانید ارتباط حجم، قیمت، سرانه خرید یا فروش را راحت درک کنید.