مفت فروشی سهام ممنوع

بورس و مفت فروشی

 

بازار مفت فروشی داغ است و خریدار هوشمند زیاد

 

درست شنیدید بازار مفت فروشی داغ شده است، سهامی با پی بر ای ۵ را مفت در بازار به صف فروش می دهند امروز دنبال چرایی و چگونگی به وجود امدن چنین بازار هایی هستیم.

ماجرا از فروردین سال ۱۳۹۹ شروع شد، دولت کسری بودجه داشت دلار تاب و توان بالا رفتن نداشت علت هم نارضایتی مردم بود وگرنه دلار ۳۰ هزار تومانی و ۳۵ هزار تومانی هنوز هم در دسترس است.

کجا باید کسری بودجه را جبران کنیم؟؟ فروش سهام

چند بفروشیم که مفت نباشد؟؟ بله ماجرا از این جا شروع شد، بازار وحشی شد و حجم تبلیغات درباره بازار سرمایه به شدت زیاد شد، بماند در این میان کارهای خوبی هم انجام شد تا حدودی فرهنگسازی انجام شد اما بزرگترین معضل آمدن افرادی بود که فکر می کردند کل آرزوهای خود را در این چند ماهه جامه ی عمل می پوشانند.

در بازار رویه ای درست شد که سهام دولتی چند برابر شدند برای جلوگیری از مفت فروشی موج های سنگینی به راه افتاد و کار به جاهای باریک رسید ( قیمت کلی ایرانخودرو از بسیاری از خودرو سازان مطرح جهان بالاتر رفت).

چه کسی این قیمتها را ساخت؟؟ دولت

برای چه؟؟ جلوگیری از مفت فروشی

در ذات این ماجرا هیچ مشکلی وجود ندارد، واقیعت این است با دلار حال ححاضر و این تحریم های کمر شکن ساخت پالایشگاه و پتروشیمی شاید خیلی بیش از این اعداد بودجه به طلبد، اما بالا بردن قیمت سهام و تشویق افراد تازه وارد به سرمایه گذاری در بورس موج جدیدی از کج فهمی را به وجود آورد.

در صحبتهایی که با خیلی از تازه کاران داشتم یک چیز  بین اکثریت آنها مشترک بود، شنیده بودند که فلانی با خرید فلان سهم در ۳ ماهه اول ۶۰۰ درصد سود ساخته است خوب این موضوع درست بود سهام دولتی در این زمان تاخته بودند و بازار هم به نسبت وابستگی به شاخص کل و سهام بزرگ رشد کرده بود.

بگذریم از اینکه یکسری کارشناس نما از ۲۰۰ هزار واحد در حال سر دادن شعار حباب است حباب است بودند در این روزها نیز نقاب حق به جانب زده اند می گویند حق  با ما بود. ( کسی نیست به این قاسمک ها بگوید شما که در بازار فعال نیستی و معامله گر هم نیستی درباره چی نظر می دهی، از آنجایی که ادعای حبابی بودن بازار را کردید ۱۰۰۰ درصد بازار رشد داشته حالا خوشحالید که بازار می ریزد، بازار سرمایه جای افرادی است که با استراتژی دقیق گام بر می دارند نه یکسری کارشناس نمای با کلی فالوور که هیچ کدام در بورس فعال نیستند، اینجا کتابی حرف زدن جوابگو نیست باید بتوانی عمل کنی نه نظریه صادر کنی )

معامله گری در بازار بورس، قمار؟؟ آری یا خیر

اما موضوعی که خیلی به ضرر اکثر افراد تازه کار بود، این بود که معاملات اولیه آنها با برد همراه شده بود، آنها استراتژی نداشتند نمی دانستند کجا بخرند کجا بفروشند؟؟

فقط یک چیز را خوب یاد گرفته بودند هرجا صف خرید است، باید در آن خرید کنیم!!!!

این شده بود استراتژی اهل فن تازه کار بازار، ایرادش کجاست؟؟

مشکلات منشاء ذهنی داشت برای تازه کارها جا افتاده بود در بازار بورس می توانند سود های جند صد درصدی بیافرینند بدون تلاش ، زحمت و مطالعه اینجا بود که دیگر داشتن استراتژی، آموزش دیدن و … رنگ می باخت.

وقتی با امثال من صحبت می کردند و می شنیدند این بازار ماندگار نیست و بازار از این حالت خارج می شود و در بازار راکد ماهی ۱۰ تا ۱۵ درصد گین گرفتن بسیار عالی خواهد بود، فکر می کردند ما کار را بلد نیستیم.

آنها داشتند قمار می کردند بدون آنکه بدانند در قمارخانه قرار دارند، بله درست است معامله در بازار مالی بدون استراتژی مدون و آموزش مساوی با قمار در کازینو است، به قول یکی از دوستان و اساتید خوب بازار بد به حال آن قمار بازی که دست های اول بازی خود را ببرد، همیشه بازنده خواهد بود.

این بلایی است که سر تازه وارد های بازار آمد، آنانی که به فکر یک شبه پولدار شدن بدون مطالعه در بازار حضور یافتند.

چه باید کرد؟؟

واقعا چه باید کرد در این حراج کده بورس تهران؟؟

کار به جایی رسید که نه تنها سهام بزرگ بازار که اکثریت به قیمتهایی حباب گونه رسیده بودند با ریزش سنگین مواجه شده اند بلکه سهام کوچک و متوسط بازار نیز در این دوره به قیمتهای مفت در حال صف فروش در بازار بودند.

استراتژی دنباله روی روند

علت این دست فروش ها چیزی جز نداشتن استراتژی و ترس از دست دادن کل سرمایه نیست، البته که در بازار سهامی هستند که مفتشان واقعا گران است اما اکثریت بازار گزارشات خوبی را ارائه خواهند داد و در قیمتهای فعلی یا ۵ تا ۱۰ درصد پایین تر واقعا مفت اند،اما ذاتا در بازار مالی انسان ها عادت به خرید ارزان ندارند با اینکه در حراج مگا مال ها و برندها سر از پا نمی شناسند اما نمی توانند تشخیص دهند که حراج اصلی اینجا در حال وقوع است.

خوب اینجا، الان دیگر جای فروش سهام نیست، این مقاله را نگارش کردم تا چشم دوستان را به چند سهم و البته کلیت بازار باز کنم، امروز ۳ شهریور ۱۳۹۹ است و حقوقی ها از بازار حمایت کرده اند اما هنوز صفوف فروش در اکثریت بازار پا برجاست من در دوره استراتژی چریکی اولین نکته ای که درباره روانشناسی بازار عرض می کنم این است که جهت بازار را اخبار تعیین نمی کند بلکه عرضه و تقاضا تعیین می کند و این تجربه ای گوهر بار برای من و افرادی بود که می خواهند در بازار ماندگار شوند که سمت و سوی بازار را عرضه و تقاضا تعیین می کند نه حمایت حقوقی یا اخبار ضد و نقیض و من را عجیب یاد این شعر می اندازد:

در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم    لطف آنچه تو اندیشی حکم انچه تو فرمایی

همه چیز در تشخیص عرضه و تقاضا است، باید درک کرد که نمی توان به عرضه و تقاضای اصیل بازار دست درازی کرد، به قول معروف چاقو در حال افتادن است باید در کف زمین آن را بردارید و گرنه دستتان را می برد.

خوب در حال حاضر در بازار صفوف فروش زیادی وجود دارد امروز شپنا و شبندر را حقوقی ها جارو می کنند و حجم های خوبی می خورند اما یک نکته ای اینجا جا افتاده است، اینکه فکر کنیم با حمایت حقوقی ها بازار روند شارپ خود را به دست می آورد سخت در اشتباه هستیم.

بورس و ثروت

بازار را حقوقی ها مفت می خرند اما آن را بالا نمی برند بلکه بالا بردن کار حقیقی هاست، امروز در بازار ما سهامی مفت معامله می شوند مانند : ودی، وصنعت، وسبحان، شپاکسا، غگرجی، فسازان و…

این سهامی که عرض کردم اکثرا صف فروش هستند، البته در صف فروش توسط حقیقی در حال جارو کردن هستند و از همه جالب تر برای من فروش حقیقی ها در این سهم هاست جرا می فروشید؟؟ وقتی می بینید خریدار به شدت پر قدرت می خرد؟؟

چون صف خریدی نیست، هنوز بی استراتژی معامله کردن در بازار موج می زند.

مخلص کلام در این روزها دنبال سهام کوچک و متوسط مفت بازار باشبد که خریدار قوی در منفی ها دارند به زودی بازار در حالت رنج قرار خواهد گرفت و این رکود تا آذر ماه امسال ادامه دار است و دراین مدت می توانید از سهام متوسط و کوچک بازار گین های مناسبی را بگیرید، سهام مفت بازار را در منفی و صف فروش بخرید و ۶ ماه سهامداری کنید ضرر نخواهید کرد.

در شکل رو به رو مشخص است که محدوده حمایتی شاخص در ۱۵۰۰۰۰۰ واحد بسیار قوی است، از دست نخواهد رفت اما محدوده حمایتی کوتاهمدت از دست رفته احتمالا یک موج صعودی کوتاه مدت اصلاحی در هفته های آینده بعد از تعطیلی محرم خواهیم داشت فرصت خروج از سهام بزرگ و گران بازار فراهم می شود بهتر است سبد خود را در آن زمان بهینه کنید.

2 Capture

 

در شکل بالا ساختار اصلاحی گذشته بازار را می بینید به نظر می آید چنین رکودی در چند ماه آینده بازار شاهد باشیم.

به قول دوستی عزیز و استاد بزرگی برای بنده ما سنگ کف رودخانه ایم این حرفها را نیز برای ان دسته از دوستانی زدم که می خواهند در بازار بمانند فارق از نوسانات منفی این مدت می خواهند یاد بگیرند بورس چگونه است، چطور باید سرمایه گذاری کرد.

برای آن دسته از عزیزانی که هیچ استراتژی در بازار ندارند توصیه می کنم از ویدیوهای رایگان آموزشی موجود در سایت استفاده کنند حداقل می توانید حرکات بازار را متوجه شوید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
Scan the code