نکات مهم صف خرید در بورس|چگونه صف خرید و فروش در بورس را تشخیص دهیم؟

صف خرید در بورس

کدام گزینه در مورد صف خرید و صف فروش درست است؟ آیا واقعا هر صف خریدی که تشکیل می شود نشان از ارزنده بودن سهم دارد، یا می توان با تشکیل صف خرید متوجه شد که سهم احتمالا رشد خوبی را تجربه خواهد کرد؟ یا برعکس این موضوع صف فروش به معنی عدم ارزندگی سهم است و با تشکیل صف فروش احتمال زیادی دارد سهم ریزش قیمتی داشته باشد؟؟ تقریبا هیچ کدام این گزینه ها قطعی و دقیق نیست ارزندگی سهام ربطی به صف خرید در آن ندارد،  صف خرید در بورس فقط و فقط به خاطر عرضه و تقاضایی است کع در سهم به وجود آمده یعنی اگر تقاضا بیش از عرضه باشد صف خرید در بورس تشکیل می شود و اگر برعکس باشد صف فروش در بورس تشکیل می گردد.
اما برای دانستن ارزندگی و علت صف شدن در بورس، اینکه تا کجا سهم می تواند رشد یا افت کند باید هدف پشت پرده سهم را بدانیم که یا با تحلیل بینادین امکان پذیر است یا با تابلوخوانی پیشرفته در ادامه با توضیحات مفصل در مورد صف خرید و فروش با ما همراه باشید.

راهنمای مطالعه نمایش

صف خرید در بورس

صف خرید در بورس یکی از جذاب ترین لحظات هر سهم است، همه ما دوست داریم سهمی را در صف فروش خرید کنیم و همان روز سهممان به صف خرید در بورس برسد و یک بازدهی مناسب برای ما به ارمغان بیاورد.
راستی گفتم مناسب واقعا بازدهی مناسب چقدر است؟ در مورد این موضوع هم صحبت خواهم کرد، فعلا به صف خرید بپردازیم، صف خرید در بورس تهران به واطه حجم مبنا و محدودیت نوسان روزانه اتفاق میفتد، زمانی که به سقف روزانه قیمتی سهم در حال معامله کردن باشد و در سمت عرضه کننده ها حجمی برای فروش وجود نداشته باشد صف خرید در بورس برای سهم تشکیل می شود، یعنی حجمی برای فروش وجود ندارد و خریداران مجبور هستند در انتظار عرضه باشند، اگر محدودیت نوسان وجود نداشت صف خریدی هم تشکیل نمی شد.
خود این موضوع می توانست بازار بورس تهران را سریع به تعادل برساند و بازاری پویا تر بسازد، اما متاسفانه فعلا که صف خرید و فروش یکی از ارکان اساسی بازار بورس ما هستند به شکل زیر توجه کنید:

Screenshot 27

نماد کالا در بورس تهران، به صف خرید در بورس رسیده دقت کنید سمت عرضه هیچ حجمی برای فروش در قیمت حداکثری نیست و خریداران حجم خرید خود را در سمت تقاضا قرار داده اند و صف خرید تشکیل شده است.
اما واقعا هر سهمی صف خرید شد ارزنده است؟ واقعا چقدر بازدهی برای ما مناسب است؟ هر صف خرید یا فروشی برای خرید یا فروش خوب است؟؟ این ها سوالاتی است که در این مقاله به پاسخگویی آنها خواهیم پرداخت.

ترفندهای خرید و فروش سهام

ترفندهای خرید و فروش سهام، باید با شرایط بازار همواره به روز شوند اما یکسری مسائل وجود دارند که به طور ثابت در تمامی خرید و فروش های شما باید مد نظرتان باشد.
این مسائل و فاکتورها تقریبا ثابت هستند و خیلی به تغییر روند بازار دست خوش تغییرات خاصی نمی شوند، علت این موضوع در یکی از بزرگترین ارکان سهام داری و خرید و فروش در بازار نهفته است. حجم معاملات تقریبا همیشه توانسته به عنوان یکی از برجسته ترین رکن های تصمیم گیری در مورد سهام به کار گرفته شود.
حالا می خواهیم چندین ترفند به شما یاد دهیم تا متوجه شوید اصلا این صف خرید در بورس تشکیل شده قوت دارد یا خیر.

0 تا 100 فیلتر مووینگ اوریج

حجم معاملات

ترفند بی نظیر با حجم معاملات که همیشه باید آن را در نظر بگیرید، به طور مثال سهمی با تابلوی زیر صف خرید در بورس را تشکیل داده است آیا برای خرید مناسب است؟

234

قطعا داشتن یک استراتژی پرایس اکشن یا  تکنیکال به همراه تابلوخوانی شما را در انتخاب به شدت کمک می کند، اما یک فاکتور جدا از این مسائل این است که توجه کنیم حجم معامله شده تا صف خرید کمتر از میانگین حجم ماه هست یا بیشتر یا مساوی.
با اینکار می توانید به درک این ماجرا برسید که آیا باید انتظار عرضه بیشتر را داشته باشید یا خیر، اگر کمتر از میانگین ماه معامله کرده باشد احتمال عرضه به شدت زیاد است، اما اگر بیشتر از میانگین حجم ماه معامله کرده باشد با توجه به میزان افزایش حجم می تواند گزینه مناسبی باشد البته باید بسیاری فاکتور های دیگر را نیز در نظر بگیرید.

نکته و ترفند بعدی این است که، نگاه کنید حجم صف فروش به اندازه میانگین ماه هست یا خیر اگر بیشتر باشد احتمالا صف خرید قوی تشکیل شده است.

سرانه خرید

توجه به سرانه خرید، این موضوع می تواند باعث شود در کنار یک حجم سنگین جا به جایی سهم به گروهی با نقدینگی بالا به سهم وارد شوند و شاید نوسان مثبت سهم ادامه دار باشد.
اگر حجم معامله شده تا صف خرید بیشتر از حد میانگین ماه بود و در کنار آن با سرانه خرید سنگین سهم را خریده بودند، شانس معامله ما بیشتر می شود این ترفند تقریبا در بازار زیاد انجام می شود حتما باید در کنار آن وضعیت نموداری سهم را بررسی داشته باشید.

تغییرات سرانه خرید و فروش

یکی از فاکتور های اساسی در انتخاب ورود به سهم، تغییرات ابتدایی و انتهایی سرانه خرید است، باید دقت کنید زمانی که سهم به سمت صف خرید در بورس می رود آیا سرانه خرید رشد می کند و بیشتر از سرانه فروش باقی می ماند یا برعکس این موضوع اتفاق می افتد.
یعنی با رنج مثبت و صف خرید شدن سهم فروشنده های درشت سهم شروع به عرضه می کنند، این موضوع به شدت مهم است در بسیاری از موارد بازیگران بازار با استفاده از رنج زنی و صف خرید مصنوعی اقدام به فروش سهم خود می کنند.

صف خرید در بورس و صف فروش در بورس

صف خرید و فروش در بورس، یک بخش سوال برنگیز است. اکثر افراد در انتخاب سهام به شدت دچار مشکل می شوند اینکه واقعا از صف فروش سهم بخرند یا خیر.
در پاراگراف قبلی توضیح دادیم که چگونه در صف خرید ها به دنبال ترفندها و نحوه درست خرید باشید حالا با هم به بررسی چندین صف خرید و فروش در بورس می پردازیم البته شما می توانید با استفاده از فیلتر صف خرید نیز به انتخاب سهام خاص بازار بپردازید. در مقاله فیلترهای کاربردی مفصلا این ماجرا را توضیح داده ایم.

حداقل سرمایه برای فارکس چقدر است ؟

342

در عکس بالا دقت کنید، حجم مبنای سهم 70 میلیون برگه سهم است، سهم 79 میلیون معامله کرده واقعا میزان معامله زیاد نیست آیا این سهم می توانست عرضه شود و شما در قیمت پایین تر از صف خرید آن را بخرید.

به احتمال بسیار زیاد بله زیرا حجم روزانه با حجم ماه فاصله  دارد و صف خرید هم به اندازه حجم مبنا و یا میانگین حجم ماه نیست لذا در خرید با دقت عمل می کنیم می توانیم آن را پایین تر نیز بخریم.

نکته بعدی قیمت پایانی است، قیمت پایانی ما پایین تر از قیمت آخر است، این نکته به ما نشان می دهد فردا اگر در صفر تابلو خرید کنیم باز هم پایین تر از صف خرید در بورس امروز خواهیم خرید.

اما بسیار مهم است که شرایط بازار را در نظر بگیریم، مثلا در بازار شدیدا صعودی خرید سهام در صف خرید خیلی ما را عقب نمی اندازد ولی در بازار رکودی و معمولی می تواند قسمت خوبی از سود ما در خریدن سهم منفی یا صفر تابلو باشد.

صف فروش در بورس

صف فروش در بورس، اگر دقت کنید متوجه می شوید اکثر مولفه های این مبحث در راستای حجم معاملات تنظیم شده است صف فروش نیز با همین مولفه ها قابل رصد است.
کافیست متوجه باشیم حجم صف واقعا پایدار است یا خیر به عکس زیر توجه کنید:

3189

صف فروش سهم را با دقت رصد کنید، باز هم تاکید می کنم چک کردن نمودار به شدت مهم است شما باید بدانید سهم واقعا در حال حاضر روند دارد یا صرفا در حال رنج زدن است باید بدانید قیمت فعلی صف فروش در حمایت قرار دارد یا در مقاومت و….
اما ما تصورمان این است که قیمت صف فروش در یک حمایت قوی است، اولین نکته این است که حجم صف فروش اگر بیشتر از حجم مبنا و میانگین ماهیانه بود حتما صبر کنید صف فروش یکبار جمع شود و مجدد صف فروش تشکیل گردد.
در بار دوم صف فروش اگر سهم حجم صف فروشی کمتر از حجم مبنا داشت و سرانه خرید در جمع آوری صف فروش رشد کرد می توانیدبعد از جمع شدن سهم نزدیک قیمت منفی کامل یک پله از سهم را خرید کنید ما تصورمان این است که شما نمودار و سهم را به خوبی شناسایی کرده اید و موقیعت نموداری ایده آلی را برای خرید پیدا کرده اید.

اما اگر سهم در همان روز صف خرید بود و به صف فروش رسید بهتر است صبوری کنید و از صف فروش خرید نکنید. صف فروش هایی که در میانه یک روند صعودی به وجود می آیند یکی از بهترین صف فروش ها هستند حالا چطور تشخیص دهیم که این صف فروش مناسب خرید هست یا خیر.
حتما نمودار سهم را چک کنید اگر در دو هفته اخیر بازدهی بالاتر از 15 درصد داشت و حالا صف فروش شده بود، به تغییرات صف فروش به شدت دقت کنید مثلا اینکه حجم صف فروش کم زیاد میشود دقت کنید اگر حجم صف فروش به یکباره کم شد ولی معامله ای انجام نشده بود معمولا این صف توسط بازیگر قرار گرفته، حال چک کنید حجم صف کمتر میانگین ماه یا حجم مبنا باشد و سرانه خرید در هنگام جمع شدن صف فروش رشد خوبی کند الان موقیعت مناسبی برای خرید بدست می آید.

تحلیل روزانه بورس تهران ۳ آذر ماه ۱۳۹۹

از کجا بفهمیم سهم فردا مثبت است

از کجا بفهمیم سهم فردا مثبت است؟ واقعا از کجا بفهمیم؟؟ درک این موضوع بسیار مهم است سهمی فردا مثبت است یا خیر، به نظر شما چجور سهمی می تواند فردای روز معاملاتی مثبت باشد؟
خیلی از مسائل را اینجا مطرح کردیم و سعی کردیم تا آنجایی که می شد شما را با رکن ها اساسی صف خرید در بورس و فروش آشنا کنیم، در قسمت فیلتر های کاربردی نیز فیلتری برای سهام مثبت فردا نگارش کردیم اما اینجا به دنبال درک مطلب هستیم.
سهامی فردا مثبت می شوند که انتهای امروز حجم خوبی را در قیمت های مثبت معامله کرده باشند، البته که پایانی آنها اگر منفی و یا نزدیک صفر تابلو باشد موقیعت های مناسبی جهت نوسان برای ما به وجود می آوردند.
برویم سراغ چند نکته اساسی برای شناسایی سهم، خیلی از  سهم های بازار صف فروششان چندین بار در یک روز معاملاتی جمع اوری می شود، در کنار آن حجم به شدت بالایی معامله می شوند ( حداقل 2 برابر میانگین حجم ماهیانه) این جاست که شما باید با دقت این سهم را رصد کنید اگر از منفی کامل به سمت مثبت یا صفر تابلو حرکت کرد سرانه خرید رشد داشت و… احتمالا فردا این سهم مثبت خواهد بود حال اینکه این جو مثبت چقدر ادامه دارد به قدرت واقعی خریدار بستگی دارد.
در مورد این موضوع مفصلا در دوره تابلوخوانی پیشرفته صحبت کرده ام.

بازدهی انتظاری من چقدر است؟

ابتدای مقاله درباره اینکه همه ما دوست داریم از صف فروش خرید کنیم و همان روز سهممان صف خرید شود صحبت کردم، امیدوارم وقتی به اینجای مقاله رسیدید فکر های خود را در مورد بازدهی انتظاری کرده باشید.

واقعا من باید انتظار داشته باشم بازار در هر حالتی به من سود برساند آن هم بیش از 20 درصد؟؟ واقعا همچین چیزی در بازار بورس ایران شدنی است بحث ما نوسان گیری است و اصلا سهامداری را مطرح نکردیم در سهامداری بلند مدتی قطعا چنین خواهد شد و سود بزرگی نصیب سهامدار می گردد اما نوسان گیری و معامله گری در بورس آیا همیشه با چشم انداز ثابت شدنی است؟

قطعا خیر، بازار در شرایطی شاید بتواند در هر خرید شما بیش از 50 تا 100 درصد بازدهی نصیبتان کند اما در شرایط رکود اصلا این طور نیست.
در شرایط رکود خیلی مهم است که واقع بین باشید و در نوسانات به حد سود های کوچک قناعت کنید این راه حلی است که شما را در بازار به شدت خاص می کند.

سوالات متداول

آیا همه صف خرید ها یا صف فروش ها برای خرید مناسب اند؟

خیر، باید فاکتور های زیادی را بسنجید بزرگترین فاکتور در معاملات بورس تهران حجم است.

چگونه تشخیص دهیم یک صف فروش برای خرید ارزنده است؟

حتما باید سابقه سهم را ببینید و در کنار آن باید بتوانید نمودار سهم را به خوبی تحلیل کنید.

 

 
 
 
 
 
 
مشاهده نسخه PDF مقاله

2 دیدگاه برای “نکات مهم صف خرید در بورس|چگونه صف خرید و فروش در بورس را تشخیص دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
Scan the code