سهام شناور چیست ؟ آموزش بی دردسر محاسبه شناوری سهم

سهام شناور

سهام شناور

یکی از موضوعات بسیار اساسی و جالب این روزهای بازارهای مالی بورس در سراسر دنیا، محاسبه شناوری سهم است.

اینکه ما بدانیم به صورت دقیق چه میزانی سهام در کف بازار در حال معامله است موضوعی بسیار حساس و اساسی است که می تواند به راحتی برای ما موقیعتی بی نظیر در معاملات ایجاد کند.

در این مقاله سعی می کنیم تا مفاهیم مرتبط با سهام شناور، شاخص سهام آزاد شناوری، نحوه محاسبه سهام شناور یک شرکت را بررسی کنیم، با ما تا انتهای متن همراه باشید.

سهام شناور چیست؟

سهام شناور در بورس اهمیت بالایی دارد، ابتدا ببنیم سهام شناور واقعا چست و چگونه باید آن را محاسبه کنیم.  سهام شناور در واقع میزان سهامی است که در کف بازار موجود است و در دستان افراد مختلف روی تابلو معاملاتی در حال معامله شدن است.

این سهام در لیست سهام، سهامداران عمده درج نمی شود و میزان آن با توجه به میزان کلی سهام یک شرکت قابل محاسبه است، سهام شناور سهامی عادی است و مدیریتی به حساب نمی آید.

محاسبه سهام شناور

نحوه محاسبه سهام شناور به ترتیب زیر است:

سهام مدیریتی در لیست سهام داران عمده – میزان کل سهام یک شرکت = سهام شناور 
ما باید میزان سهام، سهامداران عمده و مدیریتی شرکت را از کل میران سهام شرکت کم کنیم به این روش میزان سهام شناور یک شرکت به دست می آید، اما باید توجه داشت سهام مدیریتی و سهام داران عمده نیز می توانند با فروش خود در بازار شناور مضاعفی ایجاد کنند یا از میزان شناوری سهام یک شرکت کم کنند.

تاثیر شناوری ؟؟

سهام شناور به صورت واقعی و طبیعی بروی قیمت سهام تاثیر گذار است، بیایید با هم به بررسی تاثیر شناوری سهام بپردازیم، برای درک بهتر موضوع مثالی از خارج بورس را برای شما مطرح می کنم.

حتما در ابتدای شیوع ویروس کرونا، به دنبال ماسک، الکل و مایحتاج ضدعفونی کننده گشته اید، قیمت ها به نحوه ای بالا می رفت که اصلا منطقی در آن وجود نداشت، میزان شناوری به حدی نبود که تقاضای ایجاد شده را پوشش دهد.

تا به امروز به این موضوع فکر کرده اید که واقعا چرا به یکباره قیمت محصولی خاص به شدت بالای می رود و محصول نایاب می شود؟

دلیل دقیقا در شناوری نهفته است آن محصول به هزار یک علت میزان عرضه بسیار کمتری نسبت به تقاضا پیدا می کند، این همان جمع شدن شناوری محصول است میزان عرضه به حدی پایین می آید که تقاضا کننده مجبور است برای تامین تقاضای خود قیمت بالاتری را برای خرید پیشنهاد دهد.

تحلیل بورس فردا مرداد 1400

پس به این نتیجه می رسیم کم شدن شناوری و وجود تقاضای توام با هم باعث افزایش قیمت می شود.

اما امروز با به وجود آمدن میزان زیادی محصولات مرتبط با کرونا و ضد عفونی، و البته کاهش تقاضا به واسطه واکسیناسیون عمومی میزان شناوری زیاد برایتولید کنندگان درد سر خواهد داشت وقیمت ها شکسته می شود.

تاثیر سهام شناور

حالا که متوجه شناوری و مفهوم آن به صورت عمیق شده ایم، می توانیم تاثیر شناوری سهام را نیز درک کنیم.

شناوری سهام هر چه کمتر باشد قفل شدن در صف خرید و صف فروش سهم بیشتر خواهد بود، سهامی که شناوری کمی دارند به راحتی با افزایش تقاضا قیمت های بالایی را در تابلو خواهند داشت و با کاهش معنا دار تقاضا به شدت افت می کنند و دارای صف های فروش مدت دار می شوند.

شناوری زیاد سهم نیز مسلما از افزایش قیمت سهم به سادگی جلو گیری می کند، سهام بزرگ بازار با میزان شناوری زیاد معمولا به این سادگی ها رشد نمی کنند و علت آن مشخص است میزان شناوری به حدی بالاست که تقاضای عادی بازار توان بالا بردن قیمت سهم را ندارد.

آیا سهام شناور محاسبه شده صحیح است؟

پاسخ این سوال کمی دشوار است، در تابلو معاملات بورس تهران میزان سهام شناور درج شده است. به مثال زیر دقت کنید:

1 14

به عکس بالا دقت کنید، سهام پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا را در تصویر مشاهده می کنید، فلش سیاه رنگ میزان شناوری سهم را به ما نشان می دهد، 33 درصد به این معنی است که کل سهام شرکت که 76 میلیارد سهم است، 67 درصد آن در دست سهامداران عمده و سهام دارانی است که به صورت مدیریتی و با دید سهامداری سهم را در اختیار دارند قرار دارد و 33 درصد آن در کف بازار در حال دست به دست شده است.

حال به بخش سهام داران می رویم:

سهام شناور

در این قسمت تمامی سهام دارانی که یک درصد شرکت را دارند به عنوان سهام دار عمده به لیست سهامداران اضافه شده اند، یعنی هر فردی چه حقیقی و چه حقوقی 1 درصد شرکت را در اختیار بگیرد به عنوان سهام دار عمده در لیست بالا درج می شود، اما اگر دقت کنید میزان شناوری سهام در تابلو با توجه به لیست سهامداران عمده با هم همخوانی ندارد، علت آن در چند نکته نهفته است:

  1. میزان شناوری زیاد شده، سهام دار عمده ای عرضه کرده است و درصد سهام شناور تابلو هنوز به روز نشده.
  2. میزان شناوری محاسبه شده به واسطه سهامی که در تایلو سهامداران عمده وجود ندارد کمتر از محاسبه دستی است.( معمولا میزان از سهام شرکت ها به کارمندان یا بابت وثیقه وام در نظر گرفته می شود که ممکن است در تابلوی سهامداران عمده درج نشود  و در واقع از میزان شناوری سهام کاسته است.)
تحلیل بورس فردا شهریور 1400

سهام شناور آزاد چیست؟

سهام آزاد شناور (Floating Stock) هم سهام شناوری است که در بازار در بین سهام داران داد و ستد می شود، در واقع اینطور بیان شده است که اگر سهمی یکسال سهام دار نداشته باشد به عنوان شناور محاسبه می گردد.

میزان سهام شناوری که به روش های مختلف محاسبه می گردد یا روی تابلو زده می شود فقط به سهام داران عمده توجه دارد اما میزان واقعی سهام شناور باید به گونه ای حساب شود که میزان سهامی که جز سهام داران درصدی نماد نیستند اما مدتی طولانی حتی کمتر از یکسال صاحب سهم هستند نیز به عنوان سهامی محاسبه شود که خارج از سهم شناور هستند.

ما به طور واقعی نمی توانیم میزان شناور سهم را بررسی کنیم، زیرا داشتن دقیق سهام شناور یک سهم یک رانت اطلاعاتی بزرگ است، شما اگر به صورت لحظه ای و دقیق بدانید که چه میزان از سهم در کف بازار موجود است به راحتی می توانید برنامه ای برای بالابردن سهم پیاده کنید.

همواره میزان سهام شناور آزاد بر اساس سهام داران عمده درصدی محاسبه می شود و برای کوتاه مدت نمی توان از این محاسبات استفاده کرد.

چاره کار چیست؟

تا اینجا متوجه شدیم، سهام آزاد شناور در کوتاه مدت محاسبه دقیقی ندارند و فقط در میان مدت و بلند مدت است که می توان روی ترکیب سهام داران شرکت ها حساب باز کرد.

اما در کوتاه مدت نیز روش هایی وجود دارد تا شما بتوانید میزان شناوری سهام را، جدای از سهمی که روی تابلو به عنوان شناور نگارش شده محاسبه کنید، ما این روش را به صورت دقیق در دوره استراتژی چریکی برای شما شرح دادیم پیشنهاد می کنیم حتما این دوره را تهیه کنید تا به صورت حرفه ای بتوانید سهام شناور را محاسبه کنید، آن هم سهامی که در کوتاه مدت به دست افراد دپو شده است.

دپو شدن سهم در کوتاه مدت باعث  افزایش نرخ سهم خواهد شد که در بالا آن را توضیح دادیم.

بورس و ثروت

سهام آزاد شناور و کدال

این مطلب در جایی درج نشده است، در سایت کدال نیز میزان سهام شناور درج شده است، کافیست در حالت جستجوی اطلاعیه ها به قسمت پایین صفحه مراجعه کنید مانند شکل زیر تیک اطلاعیه های سازمان را بزنید:

سهام آزاد شناور

سهام آزاد شناور برای بورس و فرا بورس  به صورت جداگانه و فصلی در سایت کدال با فرمت اکسل منتشر می شود، این اکسل محاسبات دقیق تری از شناوری سهام آزاد را برای ما بدست می آورد در فیلم بالا به صورت کامل این موضوع را توضیح داده ایم حتما این فیلم را مشاهده کنید.

شاخص آزاد شناوری

این شاخص همواره نشان دهنده میزان شناوری سهام بازار است، سهام داران عمده هر زمان سهام داران اصلی شرکت که در لیست سهام داران هستند، شروع به عرضه سهام خود کنند این شاخص رشد می کند.

رشد هم گام این شاخص با ورود نقدینگی می تواند باعث رونق بازار و صعود متعادل آن شود، اما اگر میزان عرضه انجام شده توسط سهام داران درصدی بیش از میزان پول ورودی باشد احتمال از بین رفتن روند صعودی بازار به شدت تقویت می شود. در شکل زیر شاخص آزاد شناوری را در سایت ره آورد مشاهده می کنید:

شاخص آزاد شناور

شاخص آزاد شناور

در سایت tsetmc نیز شاخص آزاد شناوری در بالای نماد های در قسمت شاخص ها جای دارد:

سهام شناور

کلام آخر

ما سعی می کنیم در کلیه مطالب سایت، شما را راهنمایی کنیم و آموزش دهیم تا هر چه بهتر بتوانید در بورس و بازار های مالی فعالیت کنید.

در این مقاله به موضوع شناوری سهام پرداختیم، به صورت قطعی به شما می گویم که با بدست آوردن صحیح شناوری و حتی حدودی و نزدیک به واقیعت و تغییرات آن در کوتاه مدت می توانید متوجه تحرکات سهام داران عمده یا سفته بازان بازار در یک سهم بشوید.

نکات بالا تا حدود زیادی شما را به  این مهم نزدیک می کند، در دوره استراتژی چریکی (تابلوخوانی + پرایس اکشن) روشی ابدایی به کار برده ایم اگر می خواهید محاسبات دقیق تر داشته باشید این دوره را تهیه کنید.

یادتان باشد زمانی که شناور سهمی خیلی کم باشد در زیاد شدن تقاضای بازار این سهم به سرعت در صف خرید قفل خواهد شد و البته بلعکی این موضوع در بازار نزولی و عرضه ای اتفاق می افتد برای اینکه رفتار درستی در بازار داشته باشیم و بتوانیم سهم درست انتخاب کنیم حتما نیاز به آموزش و تمرین داریم.

 

 
 
 
 
مشاهده نسخه pdf مقاله

1 دیدگاه برای “سهام شناور چیست ؟ آموزش بی دردسر محاسبه شناوری سهم

  1. اشتراک‌ها: 30 فیلتر پول هوشمند و 15روش دقیق شناسایی - shekareravand

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
Scan the code